22 Mayıs 2008 Perşembe

Kaynak Dönüşümü İle Devre Çözümü

Bu yöntemi kullarak devredeki herhangi bir elemana ilişkin akım veya gerilim hesaplanırken, theve ve norton eşdeğer devreleri adım adım birbirine dönüştürülür. Bazı durumlarda bu yöntemle bu yöntemle istenilen sonuca tam olarak ulaşılamayabilir. Fakat oluşan son halde bile devre oldukça basit hale gelmiş olur.


Bir örnek ile nasıl olduğunu göstermeye çalışacağım:


Bize verilen çözülmesi gereken devremiz 1 numaralı devre oluyor. Devremize baktığımızda sarı ile gösterilen alanı norton eşdeğer devresine çevirebileceğimizi görüyoruz. Ve 1 numaralı devredeki sarı bölümü, 2 numaralı devredeki sarı alana çeviriyoruz.

Bu işlemlerde sonra 2. devremizde 2 tane birbirine paralel direnç oluşuyor. Bu iki direncin eş değeri alındığında 2 ohm çıkıyor ve bu durumda 2. devredeki yeşil alanı, 3. devremizdeki yeşil alana çevirmiş oluyoruz.

3. devremizdeki yeşil alan norton eşdeğer devresi oluyor. Biz bunu theve eşdeğer devresine çeviriyoruz ve 4. devremizdeki yeşil alana çevirmiş oluyoruz.

En son birbirine ters seri iki gerilim kaynağı ile bir direnç oluşuyor. Turuncu bölgede olan bu elemanlar da en son çözüldüğünde 5. devredeki gibi 20 V gerilim üreten bir gerilim kaynağı ile bir dirence sahip son bir devre oluşmuş oluyor.


Bu son devreye bakarak devremizden;

20 / 2 = 10 A akım aktığını hesaplayabiliyoruz.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

arkadaşlar çok güzel bir site. ben elektroteknik dersimi bu sitedeki bilgiler sayesinde geçtim. onun için site sahibine teşekkür ederim.başarılarının devamını dilerim...:)

lord of the metalurgy dedi ki...

acaip yardımcı oldu ilk sınavda yapamamıştık umarım bu sınavda işimize yarar olmadı seneye :D

anonim dedi ki...

Merhaba, uzun zaman sonra yorum yapan kişi oluyorum ancak bu kadar basit ve sade anlatım olamazdı. Yazara bir teşekkür de ben ediyorum :)